maandag 10 augustus 2020

Epiloog fietsvakantie @ home 2020

In plaats van een fietsvakantie op de Lüneburger Heide werd het een fietsvakantie @ home.
Toen duidelijk werd dat Corona stokken in de wielen zou steken, besloten we de geplande reis te annuleren. Dat deden we al begin mei toen we er nog met een kleine kost onderuit konden.
10% van de reissom, maar wel de annuleringsverzekering die we afgesloten hadden bij de reisorganisatie volledig te betalen.
Die annuleringsverzekering wordt afgesloten omwille van mogelijke gezondheidsproblemen bij mijn vader of bij manlief.
De kleine lettertjes hebben we nooit gelezen. Ik vermoed niet dat pandemie gedekt wordt en dat annuleren altijd op eigen kosten is als er geen code rood is voor je bestemming.
Hoe dichter bij de vertrekdatum hoe hoger het percentage dat je verliest.

Wat het volgend jaar wordt?
Geen idee hoe Corona zich zal gedragen.
We reserveren niet zo vroeg en kijken de kat uit de boom.
Mogelijk kiezen we hetzelfde reisdoel van 2020.
Ook een hotel-naar-hotelvakantie met middelpunt Berlijn staat op het verlanglijstje.

Met welke fiets?
Hier thuis kan ik per dag kiezen.
Op fietsvakantie kan er maar 1 fiets mee.
Ik heb het moeilijk met afscheid nemen van mijn Lightspeed.
Zalige fiets, lichtgewicht ondanks zijn complete uitrusting.

Wat miste ik op de Koga e-lement?
Een drinkbushouder waar mijn smalle thermosdrinkbus in past en plaats op het stuur voor de outdoorgps om te geocachen.
Inmiddels heb ik mijn cockpit herschikt en met een oud onderdeel een plaatsje kunnen versieren voor de outdoorgps. Met de Anywhere Topcage en een regelbare bidonhouder van topeak heeft ook de smalle thermosdrinkbus een plaats op het frame veroverd.
Euvel verholpen. De kans is groot dat het vanaf 2021 fietsvakantie met de Koga e-lement wordt.
Geen ondersteuning nodig? Dan schakel je ze gewoon uit.














En is Corona in 2021 nog niet voldoende onder controle.
Hier staan fietsboxen genoeg met mooie knooppuntenroutes om nog een jaartje een fietsvakantie @ home te organiseren.

Eigen land is ook mooi.
Van thuis uit fietsen geeft niet hetzelfde vakantiegevoel als buitenshuis logeren.
Ontbijtbuffet, lunchpakket, diner, slapen in een ander bed, fietsen in een totaal onbekende omgeving, babbeltjes met locals... 
Je bent er niet helemaal uit met een staycation.
En dat heb ik toch gemist.

Mooiste trip voor 2020: fietsen tussen otter en zeehond in de Westhoek.