donderdag 3 augustus 2017

Van Golling naar Sankt Johann im Pongau

Koers met hindernissen.
Eerst langs de Spar om ons lunchpakket te vervolledigen met yoghurt en fris water.
Aangekomen bij de spoorweg gaan de slagbomen dicht.
Behoorlijk lang wachten (hadden we gisteren al aan den lijve ondervonden).
Even de verkeerde richting uit over de brug in plaats van ervoor en rechtsomkeert.
























Niet veel later een luid geluid.
Problemen met de fietstas van Linda op de bagagedrager.
We hadden thuis uitgeprobeerd of de AGU-tassen ook op de nieuwe fiets pasten.
Met wat geschuif en getrek leek dat ok.
We deden geen testrit met een volle tas.
Gisteren bij vertrek in Salzburg ging het al niet zo best.
Dus kochten we in een winkel met reistoebehoren een kofferafsluitband.
Die was nogal groot, maar we vonden een goede manier om de fietstas op de achterdrager stabiel te houden.
Bij een put in de weg, knalde de tas tegen de wielspaken.
Niet ok dus.
Ik plaats mijn fiets op de fietsstaander en denk dat hij redelijk stabiel staat.
Dat was buiten de wind gerekend.
Zonder dat we het merkten tuimelt de fiets omver.
Het voorwiel draait met de rem onder de framebuis door.
Ik denk dat het licht er ook onderdoorgaat en probeer het stuur weer recht te krijgen.
Dat valt niet echt mee.
Uiteindelijk lukt het de fiets weer rijklaar te krijgen.
De remmen werken.
Over het licht heb ik geen idee.
We hebben het niet direct nodig. Het wiebelt een beetje.
Denk dat ik best een nieuw bestel.
Het is online nog op voorraad. :)

De eerste 20 kilometer zijn niet aangenaam fietsen.
We fietsen door de Salzachklamm. Imposant rotsgebergte links en rechts van ons.
De enige mogelijkheid om erdoor te komen is langs de grote weg.
Nogal wat auto's onderweg, maar vooral enorm veel wind.
Met momenten heb je de indruk dat je fiets gaat zweven.
De wind blaast van schuin voor. Klein maken bij het klimmen en blij zijn dat je pet onder je helm goed vastgeklemd zit.
Gelukkig volgt nadien een mooi traject op de Tauernradweg.



















De GPS geeft een foutsignaal als we door een tunnel rijden
Dus keren we om om het juiste pad verder te volgen.
Klimmen !!!!
Blijkt even later dat het klimmen en dalentraject opnieuw op de weg van de tunnel uitkomt.
Het versnellingsapparaat heeft blijkbaar deugd gehad van de val van de fiets.
Vandaag schakelt het voorbeeldig terug naar het kleinste voorblad.
Geen fietsenmaker geraadpleegd dus.
Of toch niet voor de versnellingen.
Wel voor de fietstas van Linda.
In Bisschofshofen vinden we een grote sportwinkel met fiets- en fietsonderhoudafdeling.
Ik ga op prospectie, Linda wacht in de schaduw. (Het is ook vandaag heet, heet, heet)
De jongeman van dienst toont mij wat er op voorraad is.
In de rayon, een dubbele fietstas.
Niet echt wat we zoeken, maar mogelijk bruikbaar.
Ik wil een demo op een elektrische fiets die in de winkel staat.
Na een paar pogingen lukt het.
Blijkt dat het overkoepelende deel los kan geritst worden waarna je 3 tassen overhoudt.
2 zijtassen en 1 tas die er bovenop past.
Ik spreek af dat ik zus en fiets ophaal en als de tassen passen dat we een deal hebben.
De fietswerkplaats is op de eerste verdieping.
De jongeman biedt aan om de fiets naar boven te brengen.
Ik vraag in mijn beste Duits of het geen beter idee is de fietstas beneden in de winkel uit te proberen.
En dat doen we.
Het lukt.
























Niet zo handig als een pakaftas met klickfix, maar aangezien die niet past ...
We zijn wel niet van plan de tasssen elke dag los te maken.
Als noodoplossing zijn ze prima.
Na de fietsvakantie bekijkt zus welke makkelijk afneembare fietstassen een betere keuze zijn.
Hielden we dus wel een AGU-tas over.
Gelukkig heeft zus de linkse tas mee en ik de rechtse.
Kon de overtolllige tas op mijn bagagedrager :)
Hierna verliep ons traject vlekkeloos.
Nog een paar geocaches bovengetoverd en ingecheckt in Hotel Brückenwirt.
Groot, luxueus mét zwembad :)
Een verfrissende duik, een drankje op het terras, het mini-stadje verkennen en koelte zoeken tot het diner op het overdekte terras.
Het begrip aperitieven is hier blijkbaar onbekend.
Bestel je een drankje, wordt onmiddellijk het voorgerecht er bij opgediend.
Net zoals in Salzburg en Gollingen.
4 gangen vanavond.
Er zal wat afgefietst moeten worden om dat te compenseren.
Morgen fietsen we naar Kaprun waar we 2 nachten verblijven.