maandag 10 augustus 2015

Naar Harderwijk

70 km is er beloofd en er is een kortere weg (die wij nemen).
Het zullen uiteindelijk 80 km worden.
Deze nacht heeft het geregend.
We vertrekken onder een grijs wolkendek.
Het duurt niet lang of de eerste druppels vallen.
Het duurt ook niet lang of de laatste druppels zijn gevallen.
Met een sprintje halen we het veer in Genemuiden.
Bij de zoektocht naar de cache Prinsensluis staan er twee Hollandse jongens bovenop de sluis te vissen.
We vragen ons af hoe we de cache hier zonder pottenkijkers kunnen bovenhalen.
De jongens brengen zelf de uitkomst.
Vraagt er eentje: weet er toevallig iemand van jullie beiden iets van vissen.
Ons eerste antwoord is nee, maar we keren op onze stappen terug.
Blijkt dat de visdraad van 1 van de hengels in de war is geraakt.
Met wat goede raad en een helpende hand krijg ik samen met de jongens de draad weer paraat.
We worden overladen met beleefde enthousiaste bedankjes.
Linda heeft inmiddels de cache netjes teruggeplaatst.
We kunnen verder.
De LF23 kronkelt zich langs water, door weiden, door woonwijken richting Harderwijk.
The long and winding road die maar blijft duren.
We spotten een bordje: tuin open, kofffie, thee, fris en ...
Ik stel aan Linda voor om nog een tussenstop te maken.
Zijn we er nog niet bijna, luidt de vraag.
Nee dus, het is nog wel een eind zie ik op de kaart, hoewel de 70 km in beeld komt.
We worden hartelijk ontvangen door de vrouw des huizes.
We worden in het Duits begroet.
Blijkt vanwege onze fietshelm te zijn.
Maar er wordt snel overgeschakeld op Nederlands.
De open tuin is aangesloten bij open tuinen Nederland en er wordt meteen ook aan de fietsers gedacht.
Na een leuke babbel en wat tips over Harderwijk rijker zetten we onze weg verder.
Hotel Monopole ligt aan het strand.
Van op onze kamer, zicht op zee.
Linda neemt even rust terwijl ik op eerste verkenningstocht ga in het stadje.
Ontmoeting op de hoek van de markt met onze Zwitserse reisgenoten.
Ze hebben een stuk route gemist en zo komt de GPS ter sprake.
We nemen voorlopig afscheid met de belofte van een korte demo morgen bij het ontbijt of als we mekaar in Huizen terugzien.
In de Ecco-store ga ik op zoek naar een paar nieuwe sandalen in de uitverkoop.
Bij aankoop van 2 paar krijg je nog 20% extra korting op het goedkoopste paar.
En aangezien ik niet kan kiezen tussen het ene of andere paar, beslis ik de twee paar dan maar mee te nemen.
Past zonder doos nog net in mijn koffer.
Alleen ... van het tweede paar zijn linkerschoen en doos spoorloos.
De verkoopster en ik praten nog even verder met als besluit: een nota voor de collega morgenochtend, mijn telefoonnummer op een briefje en een afspraak.
Als de vermiste schoen morgenochtend boven water komt, krijg ik een seintje en de beloofde extra korting.
Ik duim voor een goede afloop.

Vanavond op ons menu
Prosecco (vaste stek apero als we niet voor chiquer gaan)
Tomatensoep met een paar sliertjes spaghetti en enkele balletjes
Gegrilde zalm met een slaatje, een koud sausje en frietjes (het thuisfront weet inmiddels dat we bij thuiskomst geen zalm en geen frieten willen)
Heerlijk ijs met zoete aardbeien.

Nog even een avondwandeling in Harderwijk en klaar voor een luie avond